درحال بارگذاری...

علف هرز(۱)

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

علف هرز(۱)


علف هرز(۱)

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


علف های هرز ( weed) گیاهانی هستند که به صورت ناخواسته وبر خلاف میل کشاورز رویش پیدا می کنند، به عبارتی دیگر به گروهی از گیاهان که می‌توانند در حد بالایی از لحاظ کمی و کیفی به محصولات سالانه و دایمی در یک سال خسارت بزنند گفته می‌شود، علف هرز گیاهی است که بر خلاف محصول مورد کشت در مزرعه رشد می کند هر چند که خود جزو گیاهان زراعی بوده وبه تنهایی ممکن است به یک محصول کشت شود ولی در مزرعه مورد نظر به عنوان عامل تلقی شده وعلف هرز  محسوب می گردد.ممکن است بوته هایی از گندم در مزعه جو دیده شود که به عنوان علف هرز حذف شوند هر چند که ارزش اقتصادی گندم از جو بیشتر باشد. اهمیت اقتصادی وخسارت : با توجه به رشد روز افزون جمعیت انسانی در جهان مسئله نیاز غذایی و تامین آن به عنوان یک مشکل اصلی ودغدغه جدی همواره برای بشریت امروز جزو مسائل مهم تلقی گردیده وعلی رغم تلاش در جهت افزایش تولید ؛دائما از سوی عوامل خسارت زا اعم از زنده وغیر زنده تحت تاثیر قرارگرفته که یکی از عوامل زنده تاثیر گذار در کاهش محصول علف های هرز هستند . علف های هرز به دوصورت کمی وکیفی به محصول خسارت وارد می کنند. خسارت کیفی آن باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی ویا مسمومیت محصول (در صورت اختلاط بیش از حد با محصول )می شود وخسارت کمی باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می گردد. به بخشی از این خسارت های ایجاد شده اختصاراً اشاره می گردد:1- رقابت با محصول اصلی در جذب رطوبت ،مواد غذایی،اشغال فضا ونهایتاًکاهش محصول اصلی 2-خسارت از طریق ترشح مواد سمی در داخل خاک ومسموم کردن گیاهان زراعی 3- ایجاد مسمومیت در دام وطیور وحتی خود انسان توسط بعضی از علف های هرز سمی به صورت مختلف (اختلاط با محصول ومصرف خوارکی آن ،تماس با قسمتهای سمی و...) 4- علف های هرز به عنوان پناهگاه ومیزبان حد واسط برخی از عوامل بیماری وآفات گیاهان زراعی محسوب می گردند وبطور غیر مستقیم می توانند خسارت زا باشند . 5- صرف هزینه ،زمان وانرژی در جهت کنترل علف های هرز وکم رنگ شدن اقتصاد تولید محصول . نحوه زندگی علف های هرز: برخی از علف های هرز تولید بذر می کنند، آنها معمولاً یکساله اند و ریشه های نازک دارند، مشهورترین علف های هرز یکساله عبارتند از : گندمک، خُرفه، خاکشیر، یولاف، تُرُبک، و چَچَم. برخی از علف های هرز یکساله در تابستان و بعضی در بهار، گل و بذر می دهند. علف های هرز دوساله هم وجود دارند، مثلاً هویجک گیاهی است دوساله که در سال دوم به گل می نشیند. مبارزه با علفهای هرز بذری، چندان مشکل نیست؛ فقط باید با روش صحیح آشنایی داشته باشیم. بعضی از علف های هرز به وسیله پاجوش یا ساقهای زیر زمینی تکثیر می شوند که خارج نمودن آنها از باغچه کمی مشکل بوده و حوصله زیادی می خواهد.  


مریم رخشانی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


علف هرز#علف کش#پهپاد#سیرنگ

این مطالب را هم بخوانید!

تأثیر پهپادها در کاهش اتلاف آب

آب، یکی از منابع طبیعی محدود و بی‌قیمت است که نقش بسیار مهمی در کشاورزی و تولید محصولات غذایی دارد. با افزایش جمعیت جهانی و تغییرات آب و هوایی، مدیریت مناسب آب در کشاورزی تبدیل به یک چالش جدی شده است. یکی از راهکارهای موثر برای کاهش اتلاف آب در مزارع و باغات، استفاده از پهپادها یا همان پهبادها در فر...

ادامه مطلب »

زمان سم پاشی درختان انگور

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

نقش آهن در گیاه

آهن یک ماده مغذی است که همه گیاهان برای بقا و عملکرد درست به آن نیاز دارند. بسیاری از عملکردهای حیاتی گیاه مانند تولید کلروفیل وب آنزیم، تثبیت نیتروژن و رشد و متابولیسم، به آهن وابسته هستند. بدون وجود آهن، عملکردهای گیاه نمی‌تواند به درستی انجام شود.

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116